Zakwaszenie organizmu - przyczyny, objawy i dieta

Większość osób w ogóle nie jest świadoma tego, że w naszym organizmie występuje równowaga kwasowo – zasadowa. Co więcej, nierzadko zdarzają się sytuacje, kiedy równowaga ta zostaje zachwiana. Wiąże się to z bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami dla zdrowia. Jakimi?

Pojawić może się osteoporoza, osłabienie fizyczne, zawroty głowy. To jest jednak dopiero początek. Zakwaszenie organizmu to problem, z którym boryka się coraz więcej osób. Dobrze jest się więc dowiedzieć, jak się z nim uporać.

Czym jest równowaga kwasowo – zasadowa?

To jeden z najważniejszych mechanizmów, które regulują nasz ustrój. To stan, który sprawia, że zachowane są właściwe proporcje między kationami oraz anionami w naszych płynach ustrojowych. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie prawidłowego poziomu pH w organizmie. Równowaga kwasowo – zasadowa pojawia się wtedy, gdy jej poziom dla większości procesów zaliczanych do przemiany materii waha się od 7,35 do 7,45. Kiedy pH jest wyższe, mamy do czynienia z przewagą czynników zasadowych. Kiedy jest niższe, pojawia się przewaga składników kwaśnych. Już naprawdę niewielkie odchylenia od normy mogą wpływać bardzo negatywnie na nasze zdrowie. Poziom pH najłatwiej sprawdzimy, poddając się prostym badaniom laboratoryjnym krwi.

Dlaczego dochodzi do zakwaszenia organizmu?

Najczęstszą przyczyną jest zwiększona podaż kwasów. Niestety, w pewnym momencie nasz organizm nie jest już w stanie się z nimi uporać. W efekcie nerki wydalają je w dużo mniejszym stopniu. Dochodzi także do wyczerpania mechanizmów neutralizujących. W efekcie rozwija się środowisko, które sprzyja namnażaniu się najróżniejszych zarazków, bakterii oraz wirusów. Pokarm, który zjadamy fermentuje, powstają drożdże, pleśń oraz grzyby, dla których to, co zjedliśmy jest doskonałym pożywieniem. Jakie są objawy zakwaszenia organizmu? Objawów jest naprawdę wiele. Dotyczą one w zasadzie całego organizmu. Pierwszym objawem, który może pozwalać nam wnioskować, że w naszym organizmie doszło do zakwaszenia, są cienie pod oczami. Kiedy proces zakwaszenia utrzymuje się długo, rozwinąć mogą się poważne choroby. Zalicza się do nich między innymi nadciśnienie tętnicze, miażdżycę, cukrzycę, osteoporozę, rozmaite nowotwory, zmiany zwyrodnieniowe stawów, dna moczanowa, nadwaga, ogólne zmęczenie, trudności z koncentracją, zaburzenia snu, napięcie nerwowe, depresja. Do tego dochodzą infekcje, zaparcia, łamiące się paznokcie, a nawet wypadanie włosów.

Jak przywrócić równowagę?

Przede wszystkim istotne jest zrozumienie, że jest to działanie na kilku frontach, co ma zapewnić w ciele harmonię. Ogromne znaczenie ma właściwa dieta, w której nie może zabraknąć produktów zasadowych. Do tego dodać należy aktywność fizyczną oraz unikanie stresujących sytuacji.

Co i jak jeść?

Przede wszystkim trzeba przywiązywać baczną uwagę do tego co jemy, jak łączymy produkty i co spożywamy przy okazji jednego posiłku. Wskazane jest unikanie łączenia węglowodanów z białkami. Są to produkty najbardziej kwasotwórcze. Unikać należy spożywania zbyt dużej ilości mięsa, potraw przyrządzonych z białej mąki, słodyczy i słodzików. Produkty zasadowe, które alkalizują organizm, powinny stanowić od 75 do 80 % codziennej diety. Wówczas można być pewnym, że utrzymany zostanie właściwy poziom pH w naszym ciele. Produkty wysoko zasadotwórcze to przede wszystkim warzywa i owoce. Warto sięgać więc po cytryny, arbuzy, suszone daktyle, suszone figi, morele suszone, gruszki, ananasa, szparagi, rzeżuchę, świeże soki warzywne (bez dodatku cukru). Tymczasem okazuje się, że dieta większości z nas opiera się na produktach kwasotwórczych. Coraz mniej w naszej diecie warzyw, owoców oraz innego rodzaju produktów zasadotwórczych. Warto jednak wiedzieć, że zmiana nawyków żywieniowych to często jedyne rozwiązanie, które pozwoli nam zachować zdrowie. Zakwaszenie organizmu to w zdecydowanej większości przypadków efekt złej diety. Tymczasem nieprawidłowa wartość poziomu pH w naszym organizmie może skutkować depresją, osteoporozą, nadciśnieniem tętniczym, osłabieniem fizycznym. Dobrym rozwiązaniem jest polubienie potraw z diety wegetariańskiej.